Sviatosť Eucharistie

Eucharistia je prameň a vrchol celého kresťanského života (Lumen gentium 11; porov. CIC kán. 897). Všetky ostatné sviatosti ako aj liturgia slúžia Eucharistii, pretože Eucharistia obsahuje samého Krista (porov. Tomáš Akvinský, Theologická summa III, 65, 3).

Eucharistia je tretia sviatosť kresťanského vstupu a ukončuje kresťanské zasvätenie (porov. CIC kán. 842 § 2).
Výraz Eucharistia sa skladá z gr. slov: eu (dobrý) a charis (dar) doslova „dobrý dar“. Ale gr. „eucharistein“ znamená „ďakovať“. Prvýkrát bolo toto slovo v náboženskom zmysle použité v Didaché (o. r. 100). Šesť sviatostí nám dáva Božiu milosť, no len jediná – Eucharistia – nám dáva aj Darcu a Pôvodcu milosti – Boha.

Prvé sväté prijímanie

  • býva každoročne po Veľkej noci
  • udeľuje sa na viackrát, vždy v nedeľu žiakom 3. ročníka základných škôl
  • deti absolvujú aj formačné dni v CVČ sv. Jakuba
  • pre rodičov sú pripravené tiež spoločné stretnutia s kňazom

Prijímanie sviatosti Eucharistie

  • sviatosť Eucharistie môžu všetci veriaci prijímať pri každej sv. omši,
  • pri vysluhovaní sviatostí
  • najviac však 2 razy za deň
  • na prijatie sviatostí uvádzania do kresťanského života sa môžu prihlásiť aj dospelí, ktorí niektorú z nich alebo všetky v minulosti nemohli prijať z rôznych dôvodov. Prebieha individuálne s kňazom po vzájomnej dohode.  

Duchovné sväté prijímanie

  • je to súkromný úkon nábožnosti, jeho oficiálne korene siahajú do r. 1000
  • duchovné prijímanie je túžba, ktorou sa Sviatosť Oltárna neprijíma skutočne, ale len v duchu
  • duchovné prijímanie sa odporúča najmä tým, ktorí kvôli nejakej prekážke nemôžu prijať sviatostné Kristovo telo a krv
  • duchovné prijímanie nie je sviatosť
  • kongregácia pre náuku viery dňa 6.8.1983 odobrila prax duchovného svätého prijímania a vyhlásila, že títo – duchovne prijímajúci – vedení hlbokou túžbou po sviatosti a v modlitbe spojení s celou Cirkvou prijímajú ovocie Eucharistie
  • Znamená to, že je možné aj mimosviatostne získať účinky Eucharistie. Pravdaže, nie všetky, pretože reálnu sviatostnú prítomnosť Krista nemôže nahradiť žiadna milosť. A tiež preto, že duchovné sväté prijímanie účinkuje ex opere operantis, skutočné sväté prijímanie účinkuje ex opere operato.